Workshop: Animatie, hoe pak je het aan?

18/02/2019 19:00 uur

Workshop: Animatie, hoe pak je het aan?
Animaties zijn bijzonder geschikt om ingewikkelde boodschappen helder uiteen te zetten – en ze kunnen een regelrechte hit zijn bij je doelgroep. Maar is het gebruik van een animatie altijd te verantwoorden? En hoe pak je het aan? In deze hands-on workshop van Happy Folk leren ze je wat ervoor nodig is om een animatie te maken, en hoe jij dit proces als communicatieprofessional naar een succesvol resultaat kunt leiden. Op maandag 18 februari gaan we op bezoek bij communicatie- en ontwerpbureau Happy Folk. Zhenya Starkova (Business Development) en Mark Tamea (Art Direction) gaan met leden van CKA een echte casus uitwerken tot een animatie. Meld je casus aan! Je hebt een interessant verhaal te vertellen, een instructie die je met jouw doelgroep wilt delen of een dienst die uitleg behoeft – en een animatie is het perfecte middel voor deze gelegenheid. Het enige probleem is… je weet niet hoe je moet beginnen. Stuur je verhaal naar op aan Happy Folk en zij gebruiken het als (mogelijke) casus voor de CKA-workshop. Stuur je casus in voor 11 februari! 
  • Wat is de naam van het bedrijf?
  • Wat is de missie van het bedrijf?
  • Wat is de belangrijkste doelstelling van de animatie? Omschrijf het probleem dat je met behulp van deze animatie op wilt lossen.
  • Wie is de doelgroep van de animatie?
  • Hoe wordt de animatie gebruikt?
  • Geef zoveel mogelijk achtergrondinformatie over het project, probleem en bedrijf om onze creativiteit te ontketenen.
Programma: 19:00 inloop met koffie en thee 19:30 start workshop 21:00 afsluiting met borrel Locatie: Café Verheyden (let op: voorheen is Coehoorn gecommuniceerd) Let op: Mark komt uit Engeland en spreekt alleen Engels. Hij kan wel goed Nederlands verstaan. Een deel van de workshop zal dus in het Engels gegeven worden. Casus insturen: Stuur jouw casus voor 11 februari op naar: zhenya@happy-folk.com en wie weet heb jij het begin van je eigen animatie! Bekijk wat Happy Folk allemaal nog meer doet: www.happy-folk.com

Data in tijden van fakenews – Media Villa Arnhem

26/02/2019 19:30 uur

Data in tijden van fakenews - Media Villa Arnhem
Interessante partneravond bij Media Villa Arnhem Data overspoelt onze wereld. Met data wordt tegenwoordig veel nieuws gemaakt en gecommuniceerd. Data kan gebruikt worden om iets feitelijk te onderbouwen, maar net zo makkelijk om de waarheid te verdraaien. Te leren hoe data goed in te zetten in communicatie en berichtgeving is gelijk ook leren hoe data misbruikt kan worden. Het helpt met het kritisch kijken naar alle data en informatie die we dagelijks over ons heen uitgestort krijgen. Stephan Okhuijsen laat aan de hand van veel voorbeelden uit de praktijk op 26 februari zien hoe data goed en slecht ingezet wordt. Een aantal handige criteria worden aangereikt. Daarbij wordt ook nog ingegaan op de specifieke valkuilen bij het visueel maken van data. Ook het morele aspect bij gebruik van data, of het juist niet gebruiken, komt aan bod. Stephan Okhuijsen is ruim dertig jaar werkzaam in de wereld van data en ICT als project- en interimmanager (oa Airmiles, iDeal, TransFollow). Daarnaast is hij al bijna 15 jaar actief als datajournalist en blogger. Met al deze ervaring heeft hij Datagraver opgezet waarmee hij organisaties helpt meer uit hun data te halen of hun vraagstukken met data van anderen te laten beantwoorden. Tussendoor doet hij fact checks (oa RTLZ en DUIC) en voorziet hij het publieke debat van talloze grafieken. Meer info en (gratis) aanmelden via MEETUP >>

Communicatiekring Arnhem bezoekt het Gelders Archief

19/03/2019 17:00 uur

Communicatiekring Arnhem bezoekt het Gelders Archief
Worstelen met privacy en auteursrechten. Bij het Gelders Archief weten ze er alles van. Het Archief is de klok rond bereikbaar. En één van de koplopers in de Nederlandse archiefwereld op het gebied van scanning on demand (op verzoek scans van archiefstukken leveren). Dat is waar de archivarissen in Arnhem sterk in willen zijn: digitaal en nog eens digitaal. Communicatiemensen kampen vaak met hun archief. Hoe gaan we om met foto’s en ander illustratiemateriaal? Welke informatie moeten we hoe en waar bewaren? Welke informatie hoeven we niet te bewaren en kunnen we vernietigen? Waar vinden we welke informatie? Algemeen directeur Fred van Kan, manager afdeling publiek Ilse Nagelkerke en communicatieadviseur Elio Pelzers van het Gelders Archief vertellen graag hoe dit kan. Maar ze geven ook aan welke worstelingen archivarissen zelf tegenkomen, zoals auteursrechten en privacyregels. Ze gaan met plezier in op de (archivistische) vragen en twijfels die leven bij communicatiemensen. Het Gelders Archief bevindt zich in een (zeker als je het vergelijkt met de eeuwigheid) stormachtige ontwikkeling. De organisatie zit midden midden in een overgangsfase van analoog naar digitaal. Digitale dienstverlening heeft nu en de komende jaren prioriteit. De archivarissen willen dat steeds meer mensen vinden wat ze zoeken via het internet en andere moderne media. Scanning on demand is daarbij een speerpunt. Vroeger was een archiefdienst het eindpunt voor veel documenten: een opslagplek voor historische stukken. Tegenwoordig willen archivarissen al aan het begin van het informatieproces staan. Openbaarheid en duurzaam beheer zijn centrale begrippen in het vak van de archivaris. Kijk maar eens op www.geldersarchief.nl Waarom archiveren? Archieven zijn onmisbaar voor het functioneren van de democratie. Organisaties leggen door middel van archieven verantwoording af en blijven erdoor functioneren. Archieven zijn erfgoed en essentieel voor het reconstrueren van ons verleden. Dit alles vraagt om een andere manier van communiceren dan pakweg twintig jaar geleden. Programma: 17.00  inloop met een hapje en een drankje 17.30  begin van het programma, inclusief een korte rondleiding door het archiefgebouw 19.00  einde van het programma Locatie: Gelders Archief, Westervoortsedijk 67-D, 6827 AT Arnhem. Bereikbaarheid: Zie link >> Foto: Gelders Archief. Arnhemse Gasfabriek, de GEWAB uit begin 20e eeuw.  

Brand management

23/05/2019 18:30 uur

Brand management
Overtoerisme, merkstrategie, place branding, merkwaarden: belangrijke thema’s binnen citybranding. Want hoe positioneer je een merk dat, in tegenstelling tot merken in het bedrijfsleven, niet ‘maakbaar’ is? Steden beconcurreren elkaar in de jacht op economisch interessante doelgroepen. Ook Den Haag wil zichzelf op de kaart zetten als dé stad voor toeristen, congressen en bedrijven. Mandy Groenewegen, Brand Manager bij The Hague & Partners, deelt op 23 mei hoe haar stad dit aanpakt. De afgelopen jaren was zij betrokken bij de ontwikkeling van de nieuwe citybranding, welke in de tweede helft van 2019 gelanceerd wordt. Tijdens onze Communicatiekring meeting deelt zij de successen en learnings die ze is tegengekomen bij de totstandkoming van het merk Den Haag. Programma: 18:30 Inloop 19:00-20:30 Presentatie en discussie 20:30 Borrel Locatie: Cafe Verheyden