13 nov: Serious gaming

13/11/2014 17:30 uur

13 nov: Serious gaming

Serious games zijn al jaren bezig aan een stevige opmars. De laatste jaren is er binnen serious gaming steeds meer aandacht voor de psychologie, de rol van gedragswetenschappers en wat gamers eigenlijk leren door ze te spelen. Adviseurs van IJsfontein vertellen ons meer over dit onderwerp en laten ons het zelf ervaren! IJsfontein maakt media interactief. De adviseurs van IJsfontein geloven dat mensen van nature nieuwsgierig zijn en intrinsiek gemotiveerd om zichzelf te ontwikkelen. Met speelse interactie wakkeren zij deze nieuwsgierigheid en motivatie aan. Projecten hebben doelstellingen die uiteenlopen van bewustwording tot educatie en van training tot leerzaam vermaak. Denk aan een serious game voor de training van personeel, interactieve tentoonstellingen en apps of een crossplatform digitale methode voor het onderwijs.  

Playful solutions, serious communication

Ons leven wordt steeds digitaler en de scheiding tussen fysiek en digitaal is aan het verdwijnen. Interactiviteit beperkt zich bij IJsfontein daarom niet alleen tot een serious game, een website of een interactieve installatie. Juist de combinatie maakt hun werk zo krachtig. Bij elke opdracht kijken zij naar verschillende vormen van interactiviteit en spel en zoeken de elementen bij elkaar die voor de doelstelling van de opdracht het meest geschikt zijn.  

Interesse maar (nog) geen lid?

Deelnemers van de meetup van Media Villa Arnhem die deze bijeenkomst bij willen wonen maar (nog) geen lid zijn van de communicatiekring, kunnen zich aanmelden via het contactformulier. Programma 17.30 uur        inloop 18.00 uur        start programma Presentatie: –       Wat is (serious) gaming en gamification? –       Waarvoor wordt het ingezet? –       Cases uit de praktijk 18.45 uur        workshop Workshop gamedesign: –       De theorie –       De praktijk: denken als een gamedesigner 19.30 uur        borrel  

Zomercollege: Huib Koeleman

18/09/2014 19:00 uur

Zomercollege: Huib Koeleman

Op donderdag 18 september praat Huib Koeleman over: ‘Verandercommunicatie? Dat is toch niet anders dan gewone communicatie?’ Goede vraag eigenlijk. Ook bij verandercommunicatie kijk je naar de doelgroep, wat je wilt bereiken, welke boodschap past en welke middelenmix hier het beste zal werken. Maar er is meer. De context  is anders. Bij verandercommunicatie gebruik je naast communicatiekennis, ook kennis over organisaties, groepsdynamica en leiderschap. Daarnaast heb je veel meer een mix van face-to-face met interne media. De schaal is anders, kleinschaliger, dichterbij. En bij grote veranderingsprocessen raak je mensen in hun wezen: hun werk, hun positie, hun zijn. Volgens Huib staat communicatie niet los, maar is het onderdeel van een totaalpakket aan veranderinterventies. De Caluwé en Vermaak onderscheiden vijf verschillende betekenissen (kleuren) van het begrip veranderen. Bij elke veranderkleur hoort een andere aanpak, past andere communicatie en gelden andere succesfactoren. Huib is zo vrij geweest twee strategieën toe te voegen: oranje en paars. Oranje gericht op co-creatie en paars gericht op crisis. In het zomercollege zal Huib bij deze verschillende typen verandering stil staan. Hoe kom je er achter wat voor soort verandering er in jouw organisatie plaats vindt, en hoe kan je zorgen dat de communicatie congruent is met de gekozen typologie. Huib zal e.e.a. met voorbeelden uit mijn praktijk toelichten. Programma: 18.30 uur Inloop & Ontvangst 19.00 uur Start college 20.30 uur Afsluiting college 20.35 uur Borrel (1e consumptie van de Communicatiekring, daarna op eigen kosten). Aanmelden Geef je snel op voor dit zomercollege door hieronder een plekje te reserveren. Introducés zijn welkom. Je inschrijving is definitief na ontvangst van het ‘collegegeld’ op NL66RABO0316556815 t.n.v. Communicatiekring Arnhem o.v.v. je eigen naam en ‘zomercollege 18 september’ of ‘passe partout’. Kosten Deelnemen aan de Zomercolleges kost € 25,- per college. Het is voordeliger een passe partout te kopen voor drie bijeenkomsten voor € 50,-. Voor de zomercolleges geldt ‘betaald is betaald’. We storten geen geld terug, maar je plaats in het zomercollege is wel overdraagbaar. Dus mocht je onverhoopt toch niet kunnen komen, dan kun je iemand anders in jouw plaats laten gaan. Stuur ons dan even een e-mail zodat wij weten wie wij in jouw plaats kunnen verwachten.

Zomercollege: Ilse van Ravenstein

16/09/2014 19:00 uur

Zomercollege: Ilse van Ravenstein

Op dinsdag 16 september geeft Ilse van Ravenstein, ondernemer, adviseur en directeur van Involve, het zomercollege. Involve is het grootste bureau in Nederland dat gespecialiseerd is in interne communicatie. Ilse is een bevlogen communicatieprofessional, snelle denker en inspirerend spreker die ingewikkelde vraagstukken goed weet te delen. Verandering is een meerkoppig monster. Vooral voor hen die er niet om hebben gevraagd. Een monster met verschillende perspectieven en diverse factoren die maken dat verandering succesvol kan zijn. Wat zijn relevante vragen in welke fase van de verandering? En welke rol kun je als communicatieprofessional dan spelen? Allemaal aspecten en vragen die Ilse aan bod laat komen. Daarbij is één ding duidelijk: er komen geen aparte communicatieplannen aan te pas en kennis, houding en gedrag kan ook aan de wilgen. Al rond 1990 vond Ilse haar passie in interne communicatie. In 1993 startte ze Involve. Kenmerkend voor Ilse is de behoefte om terugkerende ervaringen en patronen om te zetten in praktische modellen, stappenplannen en checklists. Bedoeld om rijkelijk te delen met iedereen die ook geïnspireerd is door interne communicatie. En bedoeld om organisaties daadwerkelijk verder te helpen. Ilse giet haar nieuwsgierigheid al een flink aantal jaren in verkennend en toetsend onderzoek met verschillende universiteiten. Zo is ook het Trendonderzoek Interne Communicatie een initiatief van haar, evenals de Master Interne Communicatie (samen met Van der Hilst Communicatie). mIlse is auteur van ICin3D, interne communicatie in een breed organisatie perspectief en van 100% consistent, De impact van impliciete communicatie. Programma: 18.30 uur Inloop & Ontvangst 19.00 uur Start college 20.30 uur Afsluiting college 20.35 uur Borrel (1e consumptie van de Communicatiekring, daarna op eigen kosten). Aanmelden Geef je snel op voor dit zomercollege door hieronder een plekje te reserveren. Introducés zijn welkom. Je inschrijving is definitief na ontvangst van het ‘collegegeld’ op NL66RABO0316556815 t.n.v. Communicatiekring Arnhem o.v.v. je eigen naam en ‘zomercollege 16 september’ of ‘passe partout’. Kosten Deelnemen aan de Zomercolleges kost € 25,- per college. Het is voordeliger een passe-partout te kopen voor drie bijeenkomsten voor € 50,-. Voor de zomercolleges geldt ‘betaald is betaald’. We storten geen geld terug, maar jouw plaats in het zomercollege is wel overdraagbaar. Dus mocht je onverhoopt toch niet kunnen komen, dan kun je iemand anders in jouw plaats laten gaan. Stuur ons dan even een e-mail zodat wij weten wie wij in jouw plaats kunnen verwachten.

Zomercollege: Roos Vonk

10/09/2014 17:30 uur

Zomercollege: Roos Vonk

Op woensdag 10 september trappen we de zomercollega’s af met Roos Vonk, hoogleraar sociale psychologie aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Verandering: wat doet dat met je? En welke invloed heeft dat op houding en gedrag van het ‘sociaal kapitaal’? Wat is de reden dat mensen in een veranderende organisatie wel -of juist absoluut niet- willen bewegen? En hoe speel je hier als adviseur op in? Communicatie bij verandering bekeken vanuit de psychologie, het belooft een prikkelende avond te worden! Programma: 17.00 uur Inloop & Ontvangst 17.30 uur Start college 19.00 uur Afsluiting college 19.05 uur Borrel (1e consumptie van de Communicatiekring, daarna op eigen kosten). Aanmelden Geef je snel op voor dit zomercollege door hieronder een plekje te reserveren. Introducés zijn welkom. Je inschrijving is definitief na ontvangst van het ‘collegegeld’ op NL66RABO0316556815 t.n.v. Communicatiekring Arnhem o.v.v. je eigen naam en ‘zomercollege 10 september’ of ‘passe partout’. Kosten Deelnemen aan de Zomercolleges kost € 25,- per college. Het is voordeliger een passe-partout te kopen voor drie bijeenkomsten voor € 50,-. Voor de zomercolleges geldt ‘betaald is betaald’. We storten geen geld terug, maar jouw plaats in het zomercollege is wel overdraagbaar. Dus mocht je onverhoopt toch niet kunnen komen, dan kun je iemand anders in jouw plaats laten gaan. Stuur ons dan even een e-mail zodat wij weten wie wij in jouw plaats kunnen verwachten.  

19 juni: Zomerborrel in de Rozet

19/06/2014 17:00 uur

19 juni: Zomerborrel in de Rozet

Voor de CKA-zomerborrel zijn we donderdag 19 juni te gast in de Rozet – Dé plek in Arnhem voor activiteiten op het gebied van kennis, cultuur en educatie. Introducees zijn welkom bij de CKA zomerborrel, aangezien bij deze bijeenkomst een maaltijd is inbegrepen, vragen we aan introducees een kleine bijdrage van €10. Voor leden is de bijeenkomst vanzelfsprekend gratis. Programma:

17.00 uur: Ontvangst in de Rozet 17.30 uur: Rondleiding door het gebouw met Ria Oudega (directeur Bibliotheek en bestuur Rozet) Daarbij vertelt zij meer over de communicatie rondom de Rozet. 18.30 uur: Culinaire barbecue op het dakterras (ook voor vegetariërs – meld het even bij de opmerkingen) en borrel 21.00 uur: Einde

Ontdek je eigen creativiteit met Loesje

20/05/2014 18:30 uur

Ontdek je eigen creativiteit met Loesje

Loesje is een écht Arnhems meisje. Iedereen kent Loesje van haar posters, boeken en kalenders, maar weet je dat zij ook lezingen en workshops geeft? Op dinsdag 20 mei komen de vrienden van Loesje bij de Communicatiekring op bezoek. Zij vertellen wat Loesje doet, hoe ze dit doet en hoe je dit eventueel in je eigen organisatie kunt inzetten. Loesje kan in organisaties goed worden ingezet bij een teambuilding, een fusie, een nieuw traject, een moeilijk bespreekbaar thema of een probleem dat moet worden opgelost. Misschien is het dus wel een passend middel om binnen jouw organisatie in te zetten! evert loesje Evert Burggrave, voorzitter CKA en marketingmanager bij Introdans volgde in 2011 met de gezamenlijke Arnhemse culturele instellingen een Loesje workshop om hun actie tegen de bezuinigingen op cultuur kracht bij te zetten. “Het was een geweldige en creatieve manier om los van alle logo’s en huisstijlen een gezamenlijk appèl te ontwikkelen.” De vrienden van dit Arnhemse meisje halen je uit je comfortzone en dagen je uit om creatief te zijn en out of the box te denken. En dan komen de oplossingen vaak uit onverwachte hoek. Wie weet ontspruiten er uit de Communicatiekring wel een paar frisse Loesje posters! Programma 18.30 uur ​inloop 19.00 uur​ start programma 19.05 uur​ Loesje vertelt haar verhaal 19.20 uur ​Loesje start met de workshop 21.15 uur ​Loesje sluit af & borrel met Loesje 22.00 uur​ Einde programma  

10 april Workshop Erik Reijnders

10/04/2014 18:30 uur

10 april Workshop Erik Reijnders

Communicatie bij verandering & aan de slag met de schijf van vijf Tegenwoordig heeft vrijwel elke organisatie er wel mee te maken. En dus ook menig communicatieprofessional: Veranderingen. – Hoe begeleid je veranderingen vanuit communicatie op professionele wijze? – Wat kom je tegen? – Hoe ondersteun je directie en managers in hun rol? Aan de hand van een casus gaan we met Erik Reijnders aan de slag met verandercommunicatie. Daarbij laat hij je werken met een nieuw model voor interne communicatie: De Schijf van Vijf Plus. Een uitdagende workshop! Verandercommunicatie & nieuw model Erik Reijnders neemt ons mee in de wereld van verandercommunicatie. Hierover schreef hij tal van artikelen en boeken en organiseerde hij vele trainingen. Ook begeleidt hij organisaties bij verandervraagstukken. Tevens ontwikkelde hij pas een nieuw model voor interne communicatie; de Schijf van Vijf Plus. Hiermee gaan we tijdens de workshop aan de slag. Je eigen casus of vraag aan bod laten komen? Dat kan. Tot 4 april kan iedereen die deelneemt aan de workshop, een eigen casus inbrengen. Erik Reijnders selecteert er vervolgens één waarmee we aan de slag gaan tijdens de workshop. Ook kun je vooraf vragen inbrengen, waarop je graag een antwoord zou willen krijgen. Houd er overigens rekening mee dat mogelijk niet alle vragen aan bod kunnen komen. Over Erik Reijnders Erik Reijnders is met recht specialist te noemen op het gebied van interne communicatie bij verandering. Zijn passie is schrijven over interne communicatie en veranderingen. Hij schreef talloze artikelen en diverse boeken waaronder het Basisboek Interne Communicatie. Recente boeken zijn: ‘Wat vinden we er nou echt van?’, en ‘Communicatief leiderschap’. Daarnaast adviseert hij organisaties en communicatieafdelingen bij vraagstukken. Meer info: http://www.samenveranderen.nl/ Programma: 18.30 uur          Inloop 19.00 uur          Start programma en intro door Moniek Bluyssen & mededelingen 19.05 uur          Programma Erik Reijnders 19.15 uur          Intro mbt communicatie en verandering Tevens ingaan op schijf van Vijf Plus tov het cascademodel 19.45 uur          Deelnemers gaan aan de slag met casus 20. 40 uur         Reflectie op thema 21.00 uur          Afronding & naar de borrel 22.00 uur          Afsluiting programma Erik Reijnders over de essentie van interne communicatie

Voorloper in kennisdeling: Dirkzwager

25/03/2014 17:30 uur

Voorloper in kennisdeling: Dirkzwager

We zijn dinsdag 25 maart te gast bij Dirkzwager Advocaten en Notarissen. Het Arnhemse Advocaten- en notariskantoor Dirkzwager is voorloper in de manier waarop het zich positioneert binnen zijn branche: als advocaten- en notariskantoor dat zijn kennis op het gebied van juridische expertise deelt met anderen. Dat gebeurt o.a. via workshops van de Dirkzwager Academy, een openbare juridische bibliotheek en publicatie van meer dan 1.000 juridische artikelen per jaar, geschreven door de ruim 100 juristen van Dirkzwager. De manier waarop ze dat binnen advocaten- en notariskantoren hebben georganiseerd, is opvallend te noemen. Hiervoor was eerst een interne verandering nodig. En dat ging niet vanzelf. Wat komt erbij kijken om voorloper te zijn op het gebied van kennisdelen in de juridische sector? Hoe zorg je dat je mensen binnen de organisatie meekrijgt? Hoe reageert de concurrentie op deze ontwikkeling? En hoe zorg je ervoor dat je voorloper blijft? Dit is het verhaal dat we uit eerste hand horen bij Dirkzwager. Het verhaal wordt verteld vanuit twee perspectieven: Aan het woord komen Marcel Hylkema, directeur van Dirkzwager, en Pieter Sonneveld, Manager Marketing & Communicatie. Programma: 17.30 uur                                          Inloop & Ontvangst 18.00 uur                                          Start programma & welkom door programmacommissie 18.05 uur                                          Verhaal van Marcel Hielkema & Pieter Sonneveld, tevens stellen van vragen/discussie 19.30 uur                                          Afsluiting & borrel 21.00 uur                                          Afronding Locatie: Dirkzwager Advocaten en Notarissen: Velperweg 1, 6824 BZ ARNHEM Vervoer en parkeren: Op het terrein van Dirkzwager is redelijk veel parkeerruimte, tevens ligt het kantoor vlak naast het station Arnhem Velperpoort, dat een rechtstreekse verbinding heeft met Nijmegen CS Aanmelden CKA-leden kunnen zich aanmelden door in te loggen en gebruik te maken van de aanmeldlink. Ben je CKA-lid en wil je een introducé(e) meenemen, vermeld dat dan ook even bij de opmerkingen, inclusief het mailadres van de introducé(e). Deze bijeenkomst is ook toegankelijk voor leden van de Communicatiekring Nijmegen. Ben je CKN-lid, meld je dan aan door een mailtje te sturen aan info@communicatiekringarnhem.nl. LET OP: dit is de bijeenkomst die aanvankelijk voor 17 december 2013 stond gepland. Had je je voor die bijeenkomst al aangemeld, meld je dan svp wel opnieuw aan voor de nieuwe datum!  

ALV 2014 bij Het Gelders Orkest, incl. voorstelling Kwartet

23/01/2014 17:00 uur

ALV 2014 bij Het Gelders Orkest, incl. voorstelling Kwartet

Met onze Algemene Ledenvergadering zijn we dit jaar te gast bij een organisatie die niet weg te denken is uit Arnhem: Het Gelders Orkest. Samen met hen hebben we een bijzonder programma opgesteld voor onze ALV op donderdag 23 januari 2014. Zoals bij vele andere culturele instellingen vinden ook bij Het Gelders Orkest grote veranderingen plaats, waarbij de verhouding tussen orkest en publiek wezenlijk anders wordt. Concerten in een ander format, op andere locaties, een actieve rol voor het publiek. Uiteraard hoort daar ook een andere marketing- en communicatiestrategie bij. Een mooi voorbeeld van deze nieuwe aanpak is Kwartet, de voorstelling in samenwerking met  Toneelgroep Oostpool. Tijdens de ALV, die plaatsvindt in Musis Sacrum, krijgen we een toelichting op de veranderingen bij Het Gelders Orkest. Daarna is er een gezamenlijk diner en als afsluiting wonen we de voorstelling Kwartet bij, in de Stadsschouwburg Arnhem. Om het bijwonen van de voorstelling Kwartet mogelijk te maken, vragen we jullie om een eigen bijdrage van 10 euro p.p. Deze geldt alleen als je de voorstelling ook daadwerkelijk wilt bijwonen. Betaling gebeurt contant tijdens de ALV. De ALV is niet toegankelijk voor introducés. Aanmelden: Aanmelden doe je door UITERLIJK ZONDAG 19 JANUARI een mailtje te sturen naar: info@communicatiekringarnhem.nl Meld in je mailtje svp: – je naam en mailadres – of je de voorstelling Kwartet wel of niet bijwoont (eigen bijdrage 10 euro) – of je het diner wel of niet bijwoont – eventuele dieetwensen Programma: 17.00 uur: Ontvangst in Grand Café Mahler 17.30 uur: Aanvang ALV: verslaglegging vanuit het bestuur 18.00 uur: Presentatie Maartje Broekhans, zakelijk directeur HGO. Waar staat HGO voor, waar komen ze vandaan en waar willen ze naartoe in deze roerige tijden voor cultureel Nederland? Aansluitend een korte toelichting van een van de musici die ’s avonds speelt tijdens de voorstelling Kwartet. Wat gaan we zien, hoe bereiden ze zich voor? 18.45 uur: Aanvang buffet 20.00 uur: Einde ALV, verplaatsing naar Stadsschouwburg 20.15 uur: Aanvang voorstelling Kwartet in Stadsschouwburg Arnhem