Hoe bereik je jongeren?

25/11/2015 19:30 uur

Hoe bereik je jongeren?

Tijdens de volgende bijeenkomst van de CKA op woensdagavond 25 november behandelen we een mooie communicatiecasus. Met jouw inbreng willen we het Jeugdcultuurfonds Arnhem helpen met hun communicatie. Daar worden zij beter van en door samen te werken met andere leden van de CKA leer jij ook weer van je vakgenoten. Het Jeugdcultuurfonds Arnhem heeft de ambitie om alle kinderen en jongeren in Arnhem te laten deelnemen aan culturele activiteiten. Ook als er thuis weinig geld is. Maar hoe bereik je deze doelgroep zonder groot communicatiebudget? Samen met vakgenoten Wij gaan het Jeugdcultuurfonds helpen met deze vraag. Want onder leiding van Marian van Hooij van Voomies, vormen wij als leden eenmalig een communicatiebureau. Samen met je andere ‘collega’s’ ontleed je het vraagstuk en helpen wij ze op weg met hun communicatie. Alles is geregeld Wij zorgen dat alles geregeld is. Een goede briefing, stevige begeleiding en een inspirerende locatie namelijk de Huiskamer van Coehoorn Centraal (Bergstraat 33 in Arnhem) Meld je snel aan! Denk en doe je mee? Meld je dan hier aan. De bijeenkomst begint op 25 november om 19.30 uur.  

Communicatie bij Uitvaartcentrum Moskowa

20/10/2015 17:00 uur

Communicatie bij Uitvaartcentrum Moskowa

Hoe ga je om met communicatie in de uitvaartbranche? Wat kan wel en wat kan niet? Hoe kun je onderscheidend en uniek zijn? Directeur Ronny van Haften van Yarden & van Haften uitvaartzorg neemt ons mee in zijn wereld en beantwoordt dinsdag 20 oktober al onze vragen. Na ontvangst bij boerderij Moskowa starten we deze bijeenkomst om 17.00 uur met een rondleiding bij begraafplaats en crematorium Moscowa. Dit tijdstip is nodig i.v.m. aanwezigheid van personeel. Meneer van Haften geeft een kijkje voor en achter de schermen bij dit crematorium. Na de rondleiding gaan we gezamenlijk richting de monumentale boerderij ‘Moskowa’ uit 1847. In deze karakteristiek boerderij is sinds 2014 een uitvaartcentrum gevestigd. Wil of kun je de rondleiding niet bijwonen, geen probleem kom dan 18.00 uur naar boerderij ‘Moskowa’. Bij de boerderij gaan we verder in op de communicatie in de uitvaartbranche. De heer van Haften verteld aan de hand van voorbeelden hoe binnen de uitvaartbranche communicatie verandert: “Onlangs heb ik een uitvaart verzorgd waarbij geen rouwbrieven zijn verzonden. De aankondiging verliep via social media zoals Twitter en Facebook. Deze familie heeft een profiel aangemaakt op Myrit.nl waar vrienden na het overlijden foto’s konden plaatsen. Deze hebben we kunnen gebruiken in een presentatie tijdens de uitvaart. Zo krijg je hele eigentijdse uitvaartmogelijkheden.” Daarnaast gaan we zelf ook even aan de slag, hoe zou jij communiceren in de uitvaartbranche? Wat kan wel en wat kan niet? Let op We verzamelen vanaf 16.30 uur bij boerderij Moskowa, Apeldoornseweg 103, 6815 AA Arnhem. Parkeer hier ook je auto/fiets. Vanuit hier lopen we gezamenlijk richting Begraafplaats & Crematorium Moscowa voor de rondleiding voor en achter de schermen. Rond 18.00 uur zijn we terug bij boerderij Moskowa waar we het tweede deel van onze bijeenkomst verblijven. Programma 16.30 uur          Ontvangst bij boerderij ‘Moskowa’ 17.00 uur          Crematorium Moscowa – rondleiding voor en achter de schermen 18.00 uur          Boerderij Moskowa – communicatie in de uitvaartbranche Inclusief mini workshop: “hoe zou jij communiceren in de uitvaartbranche?” 19.00 uur          Borrel 20.00 uur          Einde Meld je direct aan en ontdek de wereld van de uitvaart achter de schermen! Meer informatie?510_Logo_Haften_Liemers_CMYK_Coated_LC Yarden & van Haften Uitvaartzorg De Liemers Uitvaarcentrum Moskowa. Begraafplaats & Crematorium Moscowa    

Brainstorm je met ons mee?

13/10/2015 19:00 uur

Brainstorm je met ons mee?

Brainstorm je op dinsdag 13 oktober mee over nieuwe ideeën voor de CKA? De brainstorm is onder begeleiding van Karin Pijper van ACinspiratie. Tijd: Van 19.30 uur tot 21.30 uur (inloop vanaf 19 uur) Locatie: Brasserie Thialf, Arnhem Enquête & nieuwe ideeën Onlangs hielden we een enquête onder onze leden. Daaruit kwam onder meer naar voren dat jullie als leden tevreden zijn over de communicatiekring en de bijeenkomsten. Netwerken wordt gezien als een belangrijk onderdeel van de kring. Meer diepgang en innovatie zijn wel gewenst, zo gaven jullie aan. En er waren meer ideeën. Er zijn al wat mooie plannen bedacht. Nog liever wisselen we met jou als lid van de kring uit wat leuker, anders, vernieuwender en passender kan. Om die reden houden we een brainstormsessie. We sluiten de bijeenkomst af met nieuwe ideeën en kijken hoe we die vorm kunnen geven. Aanmelden kan nog: Borrel en denk dus mee met de andere communicatiekringleden!

Media Villa Arnhem op 29 september

29/09/2015 19:00 uur

Niet het mooiste, maar het spannendste meisje van de klas schopt het vaak het verst. Een uitspraak van Peter Kentie, citymarketeer van Eindhoven. Die stad heeft zijn imago van oninteressante industriestad om weten te buigen naar een wereldwijde reputatie als misschien wel de leukste, hipste en meest vooruitstrevende stad van Nederland. Hoe heeft Eindhoven dat voor elkaar gekregen? Peter Kentie neemt Media Villa Arnhem op dinsdag 29 september mee in zijn visie en aanpak in Eindhoven. Lees hier meer over deze bijeenkomst.

Zomercolleges: Communiceren in een glazen huis

15/09/2015 19:00 uur

Zomercolleges: Communiceren in een glazen huis

Dit jaar zijn de Zomercolleges van de communicatiekringen Nijmegen en Arnhem in Nijmegen. Drie boeiende colleges met als verbindend thema‘Communiceren in een glazen huis’. Over de invloed op de communicatie van technologie én ons verlangen om verbonden te zijn. Over veranderende interactie en netwerken, en de wijze waarop we met organisaties en elkaar in contact staan. Zomercollege 15 september Marco Derksen ‘Netwerken in het glazen huis’ Marco Derksen Op 15 september geeft communicatieondernemer en de oprichter van Marketingfacts Marco Derksen zijn visie op hoe organisaties en individuen opereren en communiceren in onze transparante netwerksamenleving . Marco is eigenaar van Marketingfacts en oprichter/partner van het Arnhemse strategisch adviesbureau Upstream met ruim 20 jaar ervaring op het gebied van technologie, innovatie en media. Hij adviseert en begeleidt organisaties in de verandering naar de nieuwe netwerksamenleving. Marco studeerde aan de HAN en Katholieke Universiteit Nijmegen (KUN), werkte o.a. voor VODW en Share of Mind en richtte daarna zijn eigen bedrijf op. Upstream werkt nauw samen met Coosto en andere partijen. De afgelopen jaren heeft hij gewerkt voor zowel profit als non-profit organisaties als Sanoma, ING, Rabobank, UMC St Radboud, CITO, Hogeschool Arnhem-Nijmegen, Wageningen University, Kennisnet, Deli XL, Telegraaf Media Groep en TUI Nederland. Marco is oprichter van Marketingfacts  en (mede-) van platformen als Foodlog, FoodNext, TravelNext, SportNext, EnergieNext en Arnhem Direct. Verder is hij vier jaar voorzitter geweest van het Interactive Advertising Bureau Nederland (IAB), de brancheorganisatie voor de online advertising en interactieve marketing industrie. Tegenwoordig is Marco lid van Raad van Advies Post-HBO Digitale Communicatie Hogeschool Arnhem Nijmegen (HAN), lid van bestuur poppodium Luxor Live en lid Raad van Toezicht VPRO. Met Coosto en SURF ontwikkelde hij de Leermodule Social Media Analyse in het Hoger Onderwijs. Marco Derksen is in 2008 onderscheiden met de Coq d’Honneur, een prijs die jaarlijks wordt uitgereikt door de communicatiebranche aan personen die zich zeer verdienstelijk hebben gemaakt voor het marketingcommunicatievak.  Zomercollege 22 september ‘Geen geheimen’  CKN CKN Op 22 september volgt  een college van Willem Treurniet (TNO, IFV) en Eric Seugling (Veiligheidsregio Hollands Midden en zelfstandig Communicatieadviseur) over informatie en de keuzes die organisaties daarbij maken. In onze transparante wereld lijken privacy en terughoudendheid ondergeschikt aan maximale open(baar)heid en direct reageren zonder te veel na te denken. Over hoe je informatie kunt sturen, veiligheid, betrouwbaarheid en benutten van data. Hoe doe je dat en wat is de bijdrage van ons vak?  In de case van Treurniet: Waar ooit de overheid waakte over onze veiligheid en in crisissituaties de regie nam, is nu samenwerken het credo. Communicatie is belangrijk in het beheersen van crisissituaties, maar is tegenwoordig zelf één van de grootste risico’s. Over hoe je informatie kunt sturen (en de valkuilen), veiligheid, betrouwbaarheid en benutten van data. Hoe doe je dat en wat is de bijdrage van ons vak? Zomercollege 29 september ‘Het glazen huis’ sr CKN Op 29 september nemen we een kijkje in het glazen huis als evenement. Wat komt er allemaal kijken bij de organisatie van een event waarin je jezelf volledig ‘bloot geeft’? Alle colleges starten om 19.30 uur en eindigen met een napraatborrel (einde 21.30 uur). De zaal is open om 19.00 uur. Eind augustus ontvangen jullie de gedetailleerde informatie over locatie(s), de colleges en de mensen die deze geven. Inschrijving Je kunt je inschrijven voor de zomercolleges. Deelname kost €25,- per college voor leden van de CKN en CKA. Voor €50,- kun je aan 2 en, voor dezelfde prijs, aan 3 colleges deelnemen. Voor studenten kost deelname €15,- per college. Voor €30,- kun je als student aan 2 en, voor dezelfde prijs, aan 3 colleges deelnemen. Schrijf je je in voor 2 of 3 colleges dan heb je daarnaast gratis toegang voor het CKN-bonuscollege in februari 2016 (‘communicatiestrategie en reputatie’).   Ook daarover binnenkort meer! Inschrijven kan via de wesite van CKN:  http://www.communicatiekringnijmegen.nl/component/content/article/12-agenda-extern/302-zomercolleges-2015.html Betaling Als je je hebt ingeschreven en betaald ontvang je van ons je inschrijvingsbevestiging. Je kunt het bedrag overmaken op: NL36INGB0007816408 t.n.v. Communicatiekring Nijmegen o.v.v. zomercolleges 2015 en je naam. Als je een factuur wilt ontvangen, laat dat dan even weten per e-mail aan de penningmeester: marieke@rhumblinecommunicatie.nl In het geval van afmelding zullen we geen geld terugstorten.

Zomerborrel in het Nederlands Watermuseum

09/07/2015 17:00 uur

Zomerborrel in het Nederlands Watermuseum

Voor de CKA-zomerborrel zijn we donderdag 9 juli te gast in het Nederlands Watermuseum te Arnhem. Het Nederlands Watermuseum is een eigentijds en interactief museum over alle aspecten van water. Een écht doe-museum waar je bijvoorbeeld een tocht kunt maken door het riool, maar waar je ook van alles te weten kunt komen over dijkbeheer, drinkwater, grondwater of watergebruik in Nederland en de rest van de wereld. Introducees Introducees zijn welkom bij de CKA zomerborrel, aangezien bij deze bijeenkomst een maaltijd is inbegrepen, vragen we aan introducees een kleine bijdrage van €10. Voor leden is de bijeenkomst vanzelfsprekend gratis. Programma: 17.00 uur: Ontvangst in het Nederlands Watermuseum 17.30 uur: Bezoek aan het museum. In gesprek met Jos van den Mosselaar, directeur Watermuseum. Daarbij vertelt hij meer over de communicatie rondom het watermuseum. 19.00 uur: Culinaire barbecue (ook voor vegetariërs – meld het even bij de opmerkingen) en borrel 21.00 uur: Einde  

Workshop zakelijk bloggen

02/06/2015 19:00 uur

Workshop zakelijk bloggen

Je ziet ze overal, ze gaan over allerlei onderwerpen met verschillende doelen… Blogs. Maar waarom schrijf je een blog? Wat wil je ermee bereiken? Wat kun je ermee bereiken? En voor welke doelen schrijf je? Antwoorden op deze vragen leer je dinsdag 2 juni tijdens onze workshop zakelijk bloggen. Jitske Jonkman van TriggerFilm neemt ons mee in de wereld van het bloggen. We starten met een deel theorie over de plek van bloggen in je communicatiemix. Wat is bloggen, wat voegt het toe, welke situatie zijn wel/niet geschikt. Wie blogt er in een organisatie, waarom, etc. Vervolgens gaan we ook daadwerkelijk aan de slag met bloggen. Waarbij we aandacht geven aan de vaardigheden rondom bloggen. Tijdens de workshop gaan we in groepjes aan de slag waarbij de blog-vraag centraal staat. Wat Jistke er zelf over zegt? Bekijk haar filmpje Lees ook de column van Evert over het thema bloggen. Onderwerpen – Blog voor intranet – Beeld blog (foto / video / beeld) – Commerciële/marketing blog (blog om geld te verdienen) – Organisatie blog – Bloggen over een lastig onderwerp, hoe doe je dat? Programma 19.00 uur          inloop 19.30 uur          start – theorie & praktijk 21.30 uur          borrel 22.00 uur          einde

De communicatieve organisatie in de zorg

22/04/2015 17:00 uur

De communicatieve organisatie in de zorg

Organisaties moeten communicatiever worden. Omdat de samenleving dit eist. Omdat moderne communicatiemiddelen dit vragen. Omdat communicatiemensen dit als hun opdracht zien. Maar wat is een communicatieve organisatie? Hoe geef je hier als communicatieprofessional handen en voeten aan? En is dat lastiger of anders voor een organisatie in de zorg? Op woensdag 22 april vertellen Sander Bruggeling en Michel Kok van het Rotterdamse communicatiebureau HollandSpoor wat zij hieronder verstaan. En we gaan ook zelf aan de slag! Ze lichten toe wat zij verstaan onder een communicatieve organisatie en hoe je de communicatieve organisatie als communicatieprofessional concreet kunt maken. Ook in de zorg. Over de sprekers Sander Bruggeling werkt al 15 jaar als communicatieprofessional, zowel aan organisatie- als bureauzijde. Na een studie communicatiewetenschap volgde hij een traineeship binnen het Rijk. Hierna was hij o.a. communicatiemanager bij Defensie en teamleider ‘reputatie en PR’ bij bureau Bikker. Inmiddels is hij partner bij bureau HollandSpoor en vanuit die hoedanigheid één van de strategisch adviseurs van de communicatiepool bij het Rijk. Michel Kok is ruim 15 jaar werkzaam als corporate communicatieprofessional en is, naast partner van HollandSpoor, docent corporate communicatie aan de TU Delft en auteur van het boek: De zes kernen van een organisatie – een integrale visie op identiteitsmanagement’. Ook publiceert hij regelmatig op Communicatieonline.nl en in het Financieele Dagblad. www.hollandspoor.com

Maandag 23 maart gaat de CKA op bezoek bij OHRA

23/03/2015 17:00 uur

Maandag 23 maart gaat de CKA op bezoek bij OHRA

Op 23 maart gaan we op bezoek bij Ohra. Deze verzekeraar bestaat intussen 90 jaar. OHRA staat voor Onderlinge Ziektekostenverzekeringsfonds van Hoogere Rijksambtenaren. We gaan tijdens deze bijeenkomst meer horen over de marketingcommunicatiekant van Ohra. Hoe is Ohra gegroeid van zorgverzekeraar tot totaalverzekeraar? Wat voor soort campagnes voerden ze? En hoe gaan ze nu om met de nieuwe communicatiemiddelen? Hoe kiezen ze klanten? Kun je in een veranderd medialandschap nog onderscheid maken? Brenda Gerritsen-Brouns (merkadviseur bij OHRA) geeft antwoord op deze en andere vragen en gaat met ons in gesprek. De bijeenkomst vindt plaats bij OHRA. Daar staat vanaf 17.00 uur de koffie en thee klaar. Om 17.30 uur start de bijeenkomst tot 19.00 uur. Aansluitend is er gelegenheid tot napraten met een borrel (tot uiterlijk 20.00 uur).

Hoe verleidt de provincie kiezers voor 18 maart?

23/02/2015 17:00 uur

Hoe verleidt de provincie kiezers voor 18 maart?

Op 18 maart kunnen we naar de stembus voor de provinciale verkiezingen en de waterschappen. In feite wordt hiermee ook de Eerste Kamer gekozen. Belangrijke verkiezingen dus. Hoe de provincie ons verleidt te gaan stemmen kunnen we op 23 februari horen. Dan neemt Johan Visser ons mee in de uitdagingen die er liggen voor de provinciale verkiezingen.

  • Hoe bereiden een griffie van de provincie en de politieke partijen zich nu voor?
  • Hoe motiveren ze inwoners van Gelderland om te gaan stemmen?
  • Waar kiezen de kiezers dan eigenlijk voor? En hoe belangrijk is de provincie vandaag de dag?
  • Welke rol heeft de communicatieprofessional? Welke uitdagingen liggen er voor een communicatieadviseur van de griffie en wat zijn de hobbels die een adviseur tegenkomt?
Johan Visser is coördinator van de provinciale informatiecampagne en daarnaast woordvoerder van PS. Andere sprekers tijdens deze bijeenkomst zijn Michiel Scheffer, fractievoorzitter D66, en Dirk Vreugdenhil, actief voor de fractie van de ChristenUnie. Uiteraard is er ruimte voor het stellen van vragen. De bijeenkomst over de provinciale verkiezingen vindt plaats op steenworpafstand van het provinciehuis, namelijk: Geniet in de Weerd, Weerdjesstraat 168, 6811 JH Arnhem. Programma maandag 23 februari: 17.00 uur: Inloop 17.30 uur: Start programma en welkom door Communicatiekring 17.35 uur: Verhaal van Johan Visser over verkiezingen 18.15 uur:Fractievoorzitters worden geïnterviewd en ruimte voor vragen 19.00 uur: Borrel 20.00 uur: Uiterlijk afronding   Meld je aan: introducés zijn welkom!