Humans van CKA: Michelle Dorresteijn

De komende maanden stellen we onze leden voor in de rubriek Humans of CKA. We vragen ze naar hun vak, de interessantste trend en de grootste challenge waar ze mee te maken krijgen.

Deze maand Michelle Dorresteijn
Deze maand CKA-lid Michelle Dorresteijn van CCV over het vak. Vers overgestapt van corporate communicatie naar een technische unit. Ze houdt zich nu bezig met operationele processen, incidentmanagement en problem management: “En dat doe ik terwijl ik niet gehinderd wordt door enige technische kennis. Maar juist dat laatste is ook mijn toegevoegde waarde.”

Wie ben je en wat doe je?
“Mijn naam is Michelle Dorresteijn en ik werk bij CCV. Tot een jaar geleden in corporate communicatie, maar toen ben ik uit het vakgebied gestapt en heb ik de overstap gemaakt naar onze technische unit. Waar ik nu Liaison Officer ben. Concreet houdt dat in dat ik me voor een groot deel bezig houd met IT Service Management, en dan vooral met de operationele processen incident management en problem management. En dat doe ik terwijl ik niet gehinderd wordt door enige technische kennis. Maar juist dat laatste is ook mijn toegevoegde waarde. Want komend vanuit de ‘andere kant’ kan ik schipperen tussen techniek en business en helpen bruggen bouwen om de keten als geheel beter op elkaar aan te laten sluiten. Ze helpen elkaar te vinden en begrijpen. Met andere woorden: geen communicatie als functie meer. Maar toch is communicatie wel de sleutel voor mijn rol en komt mijn achtergrond hier heel goed van pas.” 

Wat is de trend van nu wat jij interessant vindt?
“Dat communicatie meer en meer gezien wordt als meer dan het lineaire model van zender-boodschap-ontvanger. Kijkend naar bijv interne communicatie, wat voor mij nu vooral relevant is, zijn er zoveel (informele) betekenisgevingsprocessen die van invloed zijn op en binnen een organisatie. Met als belangrijkste ‘middel’: de mensen in een organisatie. Zij zijn de sleutel. En ik zie dat dit steeds vaker resoneert binnen organisaties, ook al is de praktische invulling ervan vaak een uitdaging.”

Wat is jouw grootste challenge uit het vak?
“Ik heb er nu in directe zin niet meer mee te maken. Sterker nog, het is een van de grootste redenen waarom ik uit het vakgebied ben gestapt. Omdat ik meer waarde toe wilde voegen. En het blijft mijn stokpaardje in mijn huidige functie waarin ik dit nog steeds tegenkom, maar vanuit de andere kant. Waar ik het over heb? De functie van communicatie. Deze wordt te vaak nog gezien als de laatste schakel, denkend in middelen en boodschap. Een communicatie expert kan een zoveel betere en grotere bijdrage leveren als deze vanaf het begin meegenomen wordt. Zij kunnen naar mijn mening in het hele proces juist waarde toevoegen door hun kijk op de organisatie en de maatschappelijke relevantie van die organisatie.”

Geef een reactie