Humans van CKA: Michelle Dorresteijn

De komende maanden stellen we onze leden voor in de rubriek Humans of CKA. We vragen ze naar hun vak, de interessantste trend en de grootste challenge waar ze mee te maken krijgen.

Deze maand Michelle Dorresteijn
Deze maand CKA-lid Michelle Dorresteijn van CCV over het vak. Vers overgestapt van corporate communicatie naar een technische unit. Ze houdt zich nu bezig met operationele processen, incidentmanagement en problem management: “En dat doe ik terwijl ik niet gehinderd wordt door enige technische kennis. Maar juist dat laatste is ook mijn toegevoegde waarde.”

Wie ben je en wat doe je?
“Mijn naam is Michelle Dorresteijn en ik werk bij CCV. Tot een jaar geleden in corporate communicatie, maar toen ben ik uit het vakgebied gestapt en heb ik de overstap gemaakt naar onze technische unit. Waar ik nu Liaison Officer ben. Concreet houdt dat in dat ik me voor een groot deel bezig houd met IT Service Management, en dan vooral met de operationele processen incident management en problem management. En dat doe ik terwijl ik niet gehinderd wordt door enige technische kennis. Maar juist dat laatste is ook mijn toegevoegde waarde. Want komend vanuit de ‘andere kant’ kan ik schipperen tussen techniek en business en helpen bruggen bouwen om de keten als geheel beter op elkaar aan te laten sluiten. Ze helpen elkaar te vinden en begrijpen. Met andere woorden: geen communicatie als functie meer. Maar toch is communicatie wel de sleutel voor mijn rol en komt mijn achtergrond hier heel goed van pas.” 

Wat is de trend van nu wat jij interessant vindt?
“Dat communicatie meer en meer gezien wordt als meer dan het lineaire model van zender-boodschap-ontvanger. Kijkend naar bijv interne communicatie, wat voor mij nu vooral relevant is, zijn er zoveel (informele) betekenisgevingsprocessen die van invloed zijn op en binnen een organisatie. Met als belangrijkste ‘middel’: de mensen in een organisatie. Zij zijn de sleutel. En ik zie dat dit steeds vaker resoneert binnen organisaties, ook al is de praktische invulling ervan vaak een uitdaging.”

Wat is jouw grootste challenge uit het vak?
“Ik heb er nu in directe zin niet meer mee te maken. Sterker nog, het is een van de grootste redenen waarom ik uit het vakgebied ben gestapt. Omdat ik meer waarde toe wilde voegen. En het blijft mijn stokpaardje in mijn huidige functie waarin ik dit nog steeds tegenkom, maar vanuit de andere kant. Waar ik het over heb? De functie van communicatie. Deze wordt te vaak nog gezien als de laatste schakel, denkend in middelen en boodschap. Een communicatie expert kan een zoveel betere en grotere bijdrage leveren als deze vanaf het begin meegenomen wordt. Zij kunnen naar mijn mening in het hele proces juist waarde toevoegen door hun kijk op de organisatie en de maatschappelijke relevantie van die organisatie.”

Humans of CKA | Mariëtte Sontag

De komende maanden stellen we onze leden voor in de rubriek Humans of CKA. We vragen ze naar hun vak, de interessantste trend en de grootste challenge waar ze mee te maken krijgen.

Deze maand Mariëtte Sontag
Mariëtte is filmmaker, camerajournalist en storyteller. Vanuit haar eigen bedrijf Filmkracht maakt ze moving productions:  overtuigende films die mensen bewegen.

 De trend om steeds meer beeld te gebruiken greep Mariëtte met beide handen aan. In 2016 volgde ze de Camjo vakopleiding en werd camerajournalist, regisseur en editor. “Het is nu bijna een must om bewegend beeld te gebruiken, alleen een foto is te statisch. Ik merk dat er steeds meer vraag is naar korte filmpjes voor social media en websites. Als promotie of voorlichting, maar ook visuele jaarverslagen zijn hot”.

Opgeleid als kunstenaar, sociale wetenschapper en filmmaker beschouwt zij zichzelf als VormGever van inhoud en ambities. Waar zij eerder bij Lenteson en Sontag4concepts beleidsadviezen, bijeenkomsten of lesprogramma’s rond communicatie vorm gaf, richt zij zich als beeldenmaker nu geheel op storytelling via film: “Show, don’t tell: bij film draait het om beelden die letterlijk vormgeven aan inhoud. Dat past ook echt bij mij, als ex-kunstenaar. Ik maaknu opdrachtfilms met beelden die (je) bewegen en authentieke verhalen over mensen en organisaties. Ook maak ik als onafhankelijk filmmaker korte documentaires en portretten, over mensen en situaties die mij opvallen of fascineren, of over zaken die ik belangrijk vind. Geen enkele film is hetzelfde. Zo sta ik te filmen in het stadion van De Graafschap en zo maak ik opnames bij een sociaal project of buiten op een pontje. Filmen verenigt alles wat ik goed kan én leuk vind: verhalen vertellen, beelden maken en mét en voor mensen werken.”

Mariëtte is ook een enthousiaste meedenker en presentator bij Gelders DOEK, dat naast de filmavonden in juni 2019 samen met Go Short en Focus de verkiezing van het Gouden Hert organiseerde. “Gelders DOEK is een actief filmmakers collectief dat de professionaliteit en bekendheid van de Gelderse filmmaker stimuleert. Trouwens, we zoeken bij Gelders Doek nog een goede communicatie-vrijwilliger… iemand belangstelling?“

 

 

 

Noteer in je agenda

Op donderdag 5 september spreekt voormalig CEO Vitesse Joost de Wit over leiderschap en communicatie. Meer info >>

Op dinsdag 8 oktober vertelt Stephan Ummelen over het belang van transparantie en echt zijn in wat je doet of zeggen wat je doet als bedrijf. Meer info >>

Iedere laatste dinsdag van de maand | een bijeenkomst van MediaVilla Arnhem | Ga naar www.meetup.com en meld je aan bij Media Villa Arnhem. CKA is één van de organiserende partners.

MediaVilla Arnhem

CommunicatieKring Arnhem is samen met Upstream en de Hogeschool Arnhem Nijmegen partner van MediaVilla Arnhem. Beleef iedere laatste dinsdag van de maand een interessante, prikkelende bijeenkomst met vakgenoten bij MediaVilla. Meld je aan via MeetUp

  • Humans van CKA: Michelle Dorresteijn

  • Humans of CKA | Mariëtte Sontag

  • Noteer in je agenda

  • MediaVilla Arnhem

Presentatie: Het belang van transparantie
Geloofwaardigheid. Je zou kunnen zeggen dat Stephan Ummelen het woord heeft uitgevonden. Hij onderzocht het belang van transparantie en echt zijn in wat je doet of zeggen wat je doet als bedrijf. Over de zin en onzin van ‘core values’, ‘purpose’, en andere containerbegrippen. Bijna elke briefing aan een communicatie- of reclamebureau begint met de ‘(kern)waarden’ van een organisatie. Maar wat betekenen ze eigenlijk? Gaan ze over ethiek, of is het slechts een abstractere vorm van reclame? Stephan Ummelen verkocht zijn reclamebureau in zijn zoektocht naar het antwoord.
Inmiddels adviseert, schrijft en spreekt hij met Waardengedreven.nl over waarden binnen organisaties. Op 8 oktober neemt Stephan ons mee in zijn voorlopige conclusies. De kans is aanwezig dat je nooit meer hetzelfde kijkt naar een briefing.
Programma Datum: dinsdag 8 oktober Locatie: Cafe Verheyden, Wezenstraat 6, Arnhem 19:00 inloop 19:15 presentatie 20:30 borrel

De komende maanden stellen we onze leden voor in de rubriek Humans of CKA. We vragen ze naar hun vak, de interessantste trend en de grootste challenge waar ze mee te maken krijgen.

Deze maand Michelle Dorresteijn
Deze maand CKA-lid Michelle Dorresteijn van CCV over het vak. Vers overgestapt van corporate communicatie naar een technische unit. Ze houdt zich nu bezig met operationele processen, incidentmanagement en problem management: “En dat doe ik terwijl ik niet gehinderd wordt door enige technische kennis. Maar juist dat laatste is ook mijn toegevoegde waarde.”

Wie ben je en wat doe je?
“Mijn naam is Michelle Dorresteijn en ik werk bij CCV. Tot een jaar geleden in corporate communicatie, maar toen ben ik uit het vakgebied gestapt en heb ik de overstap gemaakt naar onze technische unit. Waar ik nu Liaison Officer ben. Concreet houdt dat in dat ik me voor een groot deel bezig houd met IT Service Management, en dan vooral met de operationele processen incident management en problem management. En dat doe ik terwijl ik niet gehinderd wordt door enige technische kennis. Maar juist dat laatste is ook mijn toegevoegde waarde. Want komend vanuit de ‘andere kant’ kan ik schipperen tussen techniek en business en helpen bruggen bouwen om de keten als geheel beter op elkaar aan te laten sluiten. Ze helpen elkaar te vinden en begrijpen. Met andere woorden: geen communicatie als functie meer. Maar toch is communicatie wel de sleutel voor mijn rol en komt mijn achtergrond hier heel goed van pas.” 

Wat is de trend van nu wat jij interessant vindt?
“Dat communicatie meer en meer gezien wordt als meer dan het lineaire model van zender-boodschap-ontvanger. Kijkend naar bijv interne communicatie, wat voor mij nu vooral relevant is, zijn er zoveel (informele) betekenisgevingsprocessen die van invloed zijn op en binnen een organisatie. Met als belangrijkste ‘middel’: de mensen in een organisatie. Zij zijn de sleutel. En ik zie dat dit steeds vaker resoneert binnen organisaties, ook al is de praktische invulling ervan vaak een uitdaging.”

Wat is jouw grootste challenge uit het vak?
“Ik heb er nu in directe zin niet meer mee te maken. Sterker nog, het is een van de grootste redenen waarom ik uit het vakgebied ben gestapt. Omdat ik meer waarde toe wilde voegen. En het blijft mijn stokpaardje in mijn huidige functie waarin ik dit nog steeds tegenkom, maar vanuit de andere kant. Waar ik het over heb? De functie van communicatie. Deze wordt te vaak nog gezien als de laatste schakel, denkend in middelen en boodschap. Een communicatie expert kan een zoveel betere en grotere bijdrage leveren als deze vanaf het begin meegenomen wordt. Zij kunnen naar mijn mening in het hele proces juist waarde toevoegen door hun kijk op de organisatie en de maatschappelijke relevantie van die organisatie.”