Communicatiekronkel 4 – Van column naar blog

Op mijn opleiding (vrije studierichting Nederlands) stond tijdens de module creatief schrijven de column centraal. De eerste opdracht begreep ik verkeerd, maar het zou ook kunnen dat ik bij gebrek aan inspiratie er een eigen draai aan gaf. Mijn eerste column ging namelijk over het vinden van een goed pseudoniem. Achteraf bleek de opdracht toch iets anders te zijn: schrijf je eerste column over een onderwerp dat dicht bij jou staat. Ik kwam met iets anders. Ik analyseerde het belang van een goede ‘nickname’ en had een lijst gemaakt van de namen van mijn medestudenten. Voor ieder van hen kwam ik met een voorstel voor een schrijversnaam. Grappig genoeg leidde simpele trucs tot leuke, bruikbare namen. Medestudent Ria Sol zou schrijven onder het pseudoniem Los Air en Marlen van der Linde ging te boek als Nel Ram. Mijn eerste column eindigde met de definitieve keuze voor mijn pseudoniem: Meneer B. Tevree. Al die namen kwamen tot stand door het omdraaien of husselen van (gedeeltes van) namen. Uiteindelijk werd mijn eerste column als uiterst positief beoordeeld. Volgens mijn docent had ik in een scherpe column het fenomeen ragfijn gefileerd.

Als ik nu dezelfde opleiding zou volgen, dan zou zeker het blog of vlog (video blog) centraal staan. Ook hiermee heb ik ervaring. En wat ik hierin voornamelijk doe, is om tijdens de buitenlandse tournees van Introdans, een kijkje achter de schermen te geven. Vanuit een informatief oogpunt beschrijf ik vanuit diverse perspectieven het reilen en zeilen van zo’n tournee.  Wat komt erbij kijken, wat is essentieel, wat is de verhouding snoepreisje/zakenreisje, et cetera. Twee reizen, één langs vier steden in China en één langs drie steden in Indonesië/Maleisië werden gepubliceerd via de website van Introdans en doorgeplaatst in De Gelderlander en de website van Arnhem Direct. Ik deed niets meer (maar ook niet minder) dan per blog te schrijven vanuit diverse invalshoeken: de afdeling theatertechniek, de plaatselijke promotie, de (vaak barre) omstandigheden van een theater of het overdreven aantal mobiele telefoons tijdens een voorstelling. Als reactie kreeg ik terug dat lezers op een geanimeerde (lees: levendige) manier ins and outs te lezen kregen, en daardoor betrokken raakten bij ons leuke, drukke en inspirerende vak.

Op dit moment volg ik geen blog, maar soms lees ik nog wel eens een column. Mijn ijkpunt daarbij is altijd: word ik betrokken, word ik geraakt, krijg ik een ander inzicht? Want aan pure opvulling heb ik geen behoefte. Dat vind ik jammer van mijn tijd. Tot de volgende kronkel?

Evert Burggrave is voorzitter van Communicatiekring Arnhem en is manager public relations en marketing bij Introdans. Met enige regelmaat laat hij zich inspireren door thema’s en activiteiten van CKA. Deze editie: de workshop bloggen

Geef een reactie