Geloof jij wat je belooft?

Was jij niet bij de CKA-presentatie van Stephan Ummelen in Café Verheyden? Dan heb je inderdaad wat gemist! 

Just Do It

Je kent ‘m vast ook nog wel. De Just-Do-It-marketingcampagne van Nike met American football player Colin Kaepernick. Het is één van Stephan Ummelens prikkelende illustraties bij zijn gepassioneerde betoog. Met de campagne nam Nike een behoorlijk risico. Sommige Amerikaanse consumenten weigerden demonstratief ooit nog Nike-schoenen aan te schaffen. Andere werden juist klant omdat de sportschoengigant lef zou tonen. Controversieel was de maatschappelijke waarde die Nike uitdroeg door Kaepernick – ontslagen omdat hij knielde tijdens het Amerikaanse volkslied – op een voetstuk te zetten.

En daarmee steunde het bedrijf het protest van de sportman tegen de achtergestelde positie van zwarten. Het was zelfs impliciet anti-Trump. Maar Nike’s support voor #BlackLivesMatter ga je opeens in een ander daglicht zien, als je ook weet dat hun sneakers geproduceerd worden onder erbarmelijke omstandigheden, in derde wereldlanden. Welke black lives doen er dan toe? 

Maar het begon al eerder te knagen aan Stephan. Hoe zit reclame nou in elkaar? In hoeverre staan bedrijven zelf in voor de boodschap die ze de wereld inslingeren? Stephan gooide 5 jaar geleden het roer drastisch om. In een meeting met de 14 medewerkers van zijn eigen reclamebureau deed hij een radicaal voorstel: “Marketing eruit. Filosofie erin. Wie is vóór?”. Slecht één hand ging omhoog. Dat was die van zijn eigen broer Sander. 

Managers en paardenmenners
 Vanaf dat moment gaf hij zich over aan zijn grootste liefde: ethiek. Samen met zijn broer. Ze richtten Waardengedreven op en werken aan ´vertrouwen binnen organisaties  en ‘waarden centraal stellen’- uiteraard. Stephan laat zich inmiddels niet meer inhuren door een directie om ‘alleen even de afdeling communicatie te bekijken’. Dat is slechts de buitenkant. Het gaat om existentiële vragen. Helemaal als het management besluit dat een organisatie moet veranderen. Het woord ‘management’ is dan ook veelbetekenend, volgens Stephan. Aangezien de herkomst van het woord deels terug te voeren is op ‘het mennen van paarden’. Een ouderwets staaltje van top-down-denken.  

Practice what you preach

Om aan te geven hoe werkgevers en werknemers vaak in een totaal ander universum leven,  poneert Stephan The Big Split. Fascinerende cijfers over tegengestelde werkelijkheden: 92 %  van Nederlandse organisaties claimt ‘waardengedreven’ te zijn. Maar slechts 12 % van de Nederlandse werknemers voelt zich daadwerkelijk betrokken bij zijn organisatie. Vandaar dat Stephan ervan uitgaat dat een succesvolle ‘interventie’ door zijn bureau alleen kans van slagen heeft als er een eerlijke interne dialoog mogelijk is. Gelijkwaardig, zonder hiërarchie. Een stagiair moet een directeur kunnen aanspreken op waarden, op beleving van uitgangspunten. Komt het gedrag binnenshuis wel overeen met de slogans buitenshuis? Stephans adagio: practice what you preach! En ´communicatie is het bevorderen van gemeenschapszin´. Een verandertraject kan dan ook een paar jaar duren. 

Church of Change

Volgens Stephan moet wat een organisatie belooft, kloppen met wat een organisatie gelooft. Vandaar dat hij de hype rondom ´Purpose´ kritisch bekijkt. De nieuwe heilige graal, een sexy reboot van de missie van een organisatie. Het ‘waartoe’ zijn wij op aarde van een club. Heineken en ING zweren er tegenwoordig bij. Maar hoe diep zit het? Voor Stephan geldt: gedeeld geloof over wat ‘goed en nastrevenswaardig is’ is de basis van alles. De basis van verandering. Het klinkt bijna als religie. En dat is het in zekere zin ook. Maar dan zonder god. En zonder hiërarchie. Het zal misschien niet verbazen dat Stephan ook maar een ‘kerk’ begonnen is. Van God naar Goed. Samen met zijn broer Sander zet hij de Church of Change op. Als proef plaatste hij vorig jaar een enorme roze opblaaskerk op een marktplein in Maastricht. Waar de protestantse en katholieke kerk leeglopen, stroomden honderden belangstellenden zijn pop-up kerk binnen. En nu hebben de broers het plan om in Amsterdam hun roeping te volgen, hun veranderingskerk te laten groeien. Iedereen mag erbij, iedereen mag zijn waarden delen. Preken welkom, ideeën ook. Graag zelfs! Stephans mailbox staat open. 

Check de website van de gebroeders Ummelen: https://www.waardengedreven.nl

Humans van CKA: Michelle Dorresteijn

De komende maanden stellen we onze leden voor in de rubriek Humans of CKA. We vragen ze naar hun vak, de interessantste trend en de grootste challenge waar ze mee te maken krijgen.

Deze maand Michelle Dorresteijn
Deze maand CKA-lid Michelle Dorresteijn van CCV over het vak. Vers overgestapt van corporate communicatie naar een technische unit. Ze houdt zich nu bezig met operationele processen, incidentmanagement en problem management: “En dat doe ik terwijl ik niet gehinderd wordt door enige technische kennis. Maar juist dat laatste is ook mijn toegevoegde waarde.”

Wie ben je en wat doe je?
“Mijn naam is Michelle Dorresteijn en ik werk bij CCV. Tot een jaar geleden in corporate communicatie, maar toen ben ik uit het vakgebied gestapt en heb ik de overstap gemaakt naar onze technische unit. Waar ik nu Liaison Officer ben. Concreet houdt dat in dat ik me voor een groot deel bezig houd met IT Service Management, en dan vooral met de operationele processen incident management en problem management. En dat doe ik terwijl ik niet gehinderd wordt door enige technische kennis. Maar juist dat laatste is ook mijn toegevoegde waarde. Want komend vanuit de ‘andere kant’ kan ik schipperen tussen techniek en business en helpen bruggen bouwen om de keten als geheel beter op elkaar aan te laten sluiten. Ze helpen elkaar te vinden en begrijpen. Met andere woorden: geen communicatie als functie meer. Maar toch is communicatie wel de sleutel voor mijn rol en komt mijn achtergrond hier heel goed van pas.” 

Wat is de trend van nu wat jij interessant vindt?
“Dat communicatie meer en meer gezien wordt als meer dan het lineaire model van zender-boodschap-ontvanger. Kijkend naar bijv interne communicatie, wat voor mij nu vooral relevant is, zijn er zoveel (informele) betekenisgevingsprocessen die van invloed zijn op en binnen een organisatie. Met als belangrijkste ‘middel’: de mensen in een organisatie. Zij zijn de sleutel. En ik zie dat dit steeds vaker resoneert binnen organisaties, ook al is de praktische invulling ervan vaak een uitdaging.”

Wat is jouw grootste challenge uit het vak?
“Ik heb er nu in directe zin niet meer mee te maken. Sterker nog, het is een van de grootste redenen waarom ik uit het vakgebied ben gestapt. Omdat ik meer waarde toe wilde voegen. En het blijft mijn stokpaardje in mijn huidige functie waarin ik dit nog steeds tegenkom, maar vanuit de andere kant. Waar ik het over heb? De functie van communicatie. Deze wordt te vaak nog gezien als de laatste schakel, denkend in middelen en boodschap. Een communicatie expert kan een zoveel betere en grotere bijdrage leveren als deze vanaf het begin meegenomen wordt. Zij kunnen naar mijn mening in het hele proces juist waarde toevoegen door hun kijk op de organisatie en de maatschappelijke relevantie van die organisatie.”

Humans of CKA | Mariëtte Sontag

De komende maanden stellen we onze leden voor in de rubriek Humans of CKA. We vragen ze naar hun vak, de interessantste trend en de grootste challenge waar ze mee te maken krijgen.

Deze maand Mariëtte Sontag
Mariëtte is filmmaker, camerajournalist en storyteller. Vanuit haar eigen bedrijf Filmkracht maakt ze moving productions:  overtuigende films die mensen bewegen.

 De trend om steeds meer beeld te gebruiken greep Mariëtte met beide handen aan. In 2016 volgde ze de Camjo vakopleiding en werd camerajournalist, regisseur en editor. “Het is nu bijna een must om bewegend beeld te gebruiken, alleen een foto is te statisch. Ik merk dat er steeds meer vraag is naar korte filmpjes voor social media en websites. Als promotie of voorlichting, maar ook visuele jaarverslagen zijn hot”.

Opgeleid als kunstenaar, sociale wetenschapper en filmmaker beschouwt zij zichzelf als VormGever van inhoud en ambities. Waar zij eerder bij Lenteson en Sontag4concepts beleidsadviezen, bijeenkomsten of lesprogramma’s rond communicatie vorm gaf, richt zij zich als beeldenmaker nu geheel op storytelling via film: “Show, don’t tell: bij film draait het om beelden die letterlijk vormgeven aan inhoud. Dat past ook echt bij mij, als ex-kunstenaar. Ik maaknu opdrachtfilms met beelden die (je) bewegen en authentieke verhalen over mensen en organisaties. Ook maak ik als onafhankelijk filmmaker korte documentaires en portretten, over mensen en situaties die mij opvallen of fascineren, of over zaken die ik belangrijk vind. Geen enkele film is hetzelfde. Zo sta ik te filmen in het stadion van De Graafschap en zo maak ik opnames bij een sociaal project of buiten op een pontje. Filmen verenigt alles wat ik goed kan én leuk vind: verhalen vertellen, beelden maken en mét en voor mensen werken.”

Mariëtte is ook een enthousiaste meedenker en presentator bij Gelders DOEK, dat naast de filmavonden in juni 2019 samen met Go Short en Focus de verkiezing van het Gouden Hert organiseerde. “Gelders DOEK is een actief filmmakers collectief dat de professionaliteit en bekendheid van de Gelderse filmmaker stimuleert. Trouwens, we zoeken bij Gelders Doek nog een goede communicatie-vrijwilliger… iemand belangstelling?“

 

 

 

Humans of CKA | Ellen van Slagmaat

De komende maanden stellen we onze leden voor in de rubriek Humans of CKA. We vragen ze naar hun vak, de interessantste trend en de grootste challenge waar ze mee te maken krijgen.

Deze maand: Ellen van Slagmaat
Ellen is senior marketing- en communicatiespecialist bij Museum More in Gorssel. Ze werkt bij het museum sinds de start, zo’n 5 jaar geleden. Ellen woont sinds een aantal jaar in Arnhem. Ze is nu een klein jaar lid van de communicatiekring en ze zit sinds kort in het kernteam van CKA!

“Het is bijna een sport geworden. Ik ga net zo lang met Facebook in discussie tot ons naaktschilderij wel wordt toegestaan als advertentie.”

“Het leukste aan het vak vind ik de diversiteit. Ik werk in een kleine organisatie met naast mij nog een M&C medewerker. Dat betekent dat ik zowel strategisch als praktisch werk doe, een breed spectrum. Dat houdt mijn werk afwisselend. Binnen het museum krijgen we veel vertrouwen van de directie. We kunnen erop rekenen dat ze vinden dat we met de juiste blik en toon ons werk benaderen. Dat geeft vrijheid en werkt positief.”

Op het Facebook vlak vindt Ellen haar uitdaging: “Naakt op Facebook. Het zal voor veel mensen geen verrassing zijn; Facebook heeft een streng beleid tegen naaktbeelden. Alle gebruikers moeten zich unaniem aan de regels houden. Hier ga ik tegen in protest”. Het is zo ongeveer een sport geworden voor Ellen om te klikken op de link niet mee eens: “we hebben niet eens zoveel naakt hoor, maar bij tijd en wijle hebben we een prachtig naaktschilderij of beeld. Het is nooit aanstootgevend, maar wel duidelijk naakt. Als ik zo’n post plaats laad ik mezelf vast op om in discussie te gaan met Facebook. Het is een diepgeworteld gevoel dat ik vind dat dit getoond mag worden en dat Facebook niet voor mij bepaalt wat ik post.”

En dan nog een trend uit het vak. “Het valt me op dat de termen en werkwijzen communicatie/PR/marketing steeds meer een geheel worden binnen bedrijven. Het wordt niet meer zo vaak als losse takken gezien en samengevoegd (al merk ik ook dat het vaak door elkaar gebruikt wordt). Ik denk zeker binnen grote bedrijven het een goede zaak is om deze eerder verschillende afdelingen te laten samenwerken. De vakgebieden hebben veel met elkaar gemeen en het is eigenlijk gek ze zo los van elkaar te zetten.”

Note: het schilderij van François Barraud op de foto naast Ellen is een van de naaktschilderijen die in eerste instantie is geweigerd door Facebook.

Humans of CKA | Elio Pelzers

De komende maanden stellen we onze leden voor in de rubriek Humans of CKA. We vragen ze naar hun vak, de interessantste trend en de grootste challenge waar ze mee te maken krijgen.

Deze maand: Elio Pelzers

Elio was in maart onze gastheer bij het Gelders Archief. Zijn enthousiasme voor een goed archiefbeheer is aanstekelijk!

Na zijn lerarenopleiding biologie en aardrijkskundeontdekte hij het archief. Bron van onschatbare waarde als je bijvoorbeeld op zoek bent naar trends bij de ontwikkeling van diersoorten. “Ik werd al jong gegrepen door alles wat met biologie, aardrijkskunde en geschiedenis te maken heeft. Het liefst houd ik me bezig met onderwerpen die ik vanuit al die drie hoeken tegelijk kan beschrijven.”

Hij werd kind aan huis bij archieven en ging na een ‘in service’ opleiding bij de Rijksarchiefdienst zelfs als archivaris werken! “Goed archiefbeheer zorgt ervoor dat je je informatie weer makkelijk terug kunt vinden.” Elio zag de kracht en noodzaak van een betere voorlichting over alles wat de archieven ons te bieden hebben. Hij was er ooit één van de eerste voorlichters en ontwikkelde zich van daaruit verder tot senior communicatieadviseur. Na een korte opleiding journalistiek publiceerde hij ook regelmatig over andere onderwerpen.

“Ik benaderde het Nationaal Park De Hoge Veluwe en bood hen aan de ontwikkeling van het park te onderzoeken en beschrijven. Drie jaar lang werkte ik zowel bij het archief als twee dagen in de week voor het park.” Hij schreef o.a. hun jubileumboek en is er nog steeds als freelancer actief.

Het valt Elio op dat langzamerhand iedereen aan ‘communicatie’ doet. Eerder initieerde hij als communicatieadviseur blogs, vlogs en activiteiten op bijvoorbeeld Twitter en Instagram. Nu nemen collega’s van de afdeling Publiek veel communicatietaken van hem over. Mensen met een heel gevarieerde achtergrond, meestal niet vanuit het communicatie vak, maar handig met de social media.

“Mijn uitdaging is het om de dingen die ik belangrijk en leuk vind centraler te stellen in mijn leven.” Dat lijkt hem aardig te lukken als je zijn lijst gepubliceerde reisgidsen ziet; Groenland, Noorwegen, Sicilië (waar zijn vader is geboren en getogen), Malta…

Humans of CKA | Joëlle Daalder

De komende maanden stellen we onze leden voor in de rubriek Humans of CKA. We vragen ze naar hun vak, de interessantste trend en de grootste challenge waar ze mee te maken krijgen.

Deze maand: Joëlle Daalder
Joëlle werkt alweer 17 jaar in ons mooie communicatie-vak, de laatste 9 jaar als zzp’er “met mijn bedrijf Communicatieadvies Precies! Want dat is nu precies wat ik doe!”

“In mijn beleving hadden we ‘vroeger’ vaak de discussie dat een communicatieadviseur te laat bij een proces werd betrokken, namelijk pas bij het nadenken over middelen. Hierin zie ik bij mijn opdrachtgevers echt een verschuiving. In mijn werk houd ik mij vaak bezig met externe communicatie bij grote (overheid)organisaties. Omgevingsmanagement is hot, zo ook participeren (en dan graag meer dan een keuze A of B bij een mogelijk ontwerp van iets).”

Joëlle merkt dat ze als freelancer in een eerder stadium bij projecten wordt betrokken Haar rol van (strategisch) communicatieadviseur verschuift regelmatig naar adviseur op het gebied van omgeving- en verandermanagement. Dit komt mede door de MBA-opleiding die ze in 2014 heeft afgerond. Ze vindt het leuk ook op andere bedrijfskundige vlakken actief te zijn.

“Ik ben destijds nog een MBA gaan volgen (naast leergierigheid) omdat ik meer hoger management wilde leren, een helikopter view en dan vooral gericht op bedrijfsniveau, niet zozeer gericht op communicatie. Dat zorgt ervoor dat ik inderdaad bij opdrachten vaker, naast de frisse blik, ook kijk naar organisatiestructuren, -systemen en -processen. En omdat ik zeg wat ik zie, zorgt dat ervoor dat ik soms hele andere gesprekken en opdrachten krijg dan waar ik in eerste instantie voor binnen kwam.” En juist dát vindt ze zo fantastisch aan haar werk als zelfstandige. Elke keer een nieuwe uitdaging en nieuwe velden om te ontdekken.

Haar grootste challenge is een goede balans tussen in- en ontspanning. “Ik houd echt van mijn werk, je kunt mij ervoor wakker maken. Ik ben heel bewust zelfstandig geworden en heb daarbij een aantal regels voor mezelf opgesteld. Ik werk maximaal 2 jaar aan een grote opdrachten en nooit meer dan 24 uur per week aan één opdracht. Dat betekent dat ik altijd minimaal 2 opdrachten naast elkaar doe, maar vaak zijn dit er ook 3 of 4…. En tja elke klant heeft natuurlijk verschillende deadlines en dan komen er regelmatig nog eens persvragen tussendoor.” Binnen deze hectiek voelt ze zich prettig, maar de juiste balans blijft een uitdaging. Eén maand per jaar gaat ze samen met haar vriend heerlijk ver op reis en laat ze alles los. “De toekomst zal leren of dit mijn werkwijze zal blijven…. “

 

Humans of CKA | Nicole Beaujean

De komende maanden stellen we onze leden voor in de rubriek Humans of CKA. We vragen ze naar hun vak, de interessantste trend en de grootste challenge waar ze mee te maken krijgen.

Deze maand: Nicole Beaujean
Lid van CKA  sinds een half jaar. Nicole heeft een eigen bureau voor tekst & communicatie.

 “Ik beoordeel iedere opdracht op de drie P’s: Prestige, Pret en Prijs”

Storytelling is hot en laat dit nu net een van Nicoles sterke kanten zijn. “Mensen zijn meer dan ooit bereid om hun verhaal te delen. Ik vind het eigenlijk niet eens echt een trend, want verhalen vertellen is van alle tijden. Maar als rasverhalenverteller komt het mij heel goed uit dat dit op het moment een trend is.”

“De haat-liefde verhouding met social media is voor mij wel een challenge.” Veel vakgenoten zullen dit herkennen. “Aan de ene kant voel je je een voyeur en aan de andere kant exhibitionist. Er is ontzettend veel lelijks van te vinden. Maar het is ook een fantastisch medium. Het is net als een bijl: je kunt er hout mee hakken maar ook iemand mee vermoorden. Het is maar net wat je met zo’n middel doet. Dechallengeis dat je het integer inzet. Want de waarde van social media moeten we niet onderschatten in het vak”.

“Wat ook herkenbaar is voor freelance communicatieprofessionals is de challenge om zorgvuldig te kiezen welke opdrachten bij je passen,” vertelt Nicole. “Het gaat me beter af, naarmate ik ouder word. Als je langer in het vak zit weet je beter wat bij je past en weten opdrachtgevers je beter te vinden voor de juiste opdrachten.” Een aantal jaren geleden vertelde een collega uit het vak haar over de drie P’s waar zij haar opdrachten van liet afhangen. “Dat vind ik een goed hulpmiddel om keuzes te maken. Een opdracht moet voldoen aan twee van de drie P’s: Prestige, Pret en Prijs om te bepalen of je de opdracht aanneemt”.

 

 

Kernteamleden gezocht

Enthousiaste leden met ideeën en organisatiekracht nodigen we uit zich te melden. Het CKA-kernteam zoekt versterking! Zet jouw talent in op het terrein van communicatie, pr, organisatie, brainstorm, et cetera. Samen met het kernteam sta je aan de bron van inspirerende bijeenkomsten. Neem contact met ons op via info@communicatiekringarnhem.nl of met een van de huidige kernteamleden.

Wat houdt het in?
Het kernteam bestaat uit ongeveer 5 leden met diverse competenties en achtergronden. De een houdt erg van de inhoud, de ander meer van alle praktische zaken rondom die inhoud. Heb jij goeie ideeën of wil je graag organiseren? Dan ben je welkom in het team!

Het kernteam komt ongeveer eens per maand bij elkaar voor een vergadering. In een vergadering overleggen we de volgende bijeenkomsten, bedenken we nieuwe bijeenkomsten, de koers en visie van CKA en eten we veel drop.

Naast de vergaderingen is het natuurlijk leuk als je ook af en toe bij de bijeenkomsten bent. We organiseren zo’n 8 a 9 bijeenkomsten per jaar waarvan er een paar onder jouw hoede vallen. Kortom: gewoon heel leuk om naast je werk in het kernteam van CKA te zitten en een aantal avonden in het jaar interessante bijeenkomsten te bedenken of bij te wonen!

Noteer in je agenda

Op donderdag 5 september spreekt voormalig CEO Vitesse Joost de Wit over leiderschap en communicatie. Meer info >>

Op dinsdag 8 oktober vertelt Stephan Ummelen over het belang van transparantie en echt zijn in wat je doet of zeggen wat je doet als bedrijf. Meer info >>

Iedere laatste dinsdag van de maand | een bijeenkomst van MediaVilla Arnhem | Ga naar www.meetup.com en meld je aan bij Media Villa Arnhem. CKA is één van de organiserende partners.

Communicatiekring Congres 2018

CKN

Uitnodiging!
Lees hier het bericht van onze collega’s van de Communicatiekring Nijmegen:

Hoi,

Je hebt al even niets van ons gehoord maar we hebben nieuws! Groot nieuws. De afgelopen maanden hebben wij gewerkt aan het Communicatie Congres dat plaats gaat vinden op 8 november. En we willen jou als CKA-Lid als een van de eerste op de hoogte stellen! We gaan het op 8 november hebben over Verbinden, Verrassen, Raken en hebben onder andere Hans Gommer, Jil van Eyle, Eef Dijkstra én Wilma Groenendijk bereid gevonden om ons te inspireren en workshops te geven.

Op onze website vind je alles over de sprekers, het programma en de locatie! Neem snel een kijkje!

Het mooiste nieuws; jij als CKA-lid profiteert van een korting van 20%. Voor CKA-leden kost een ticket slechts €32,- in plaats van €40,-. Studenten profiteren (op vertoon van een geldige collegekaart) ook van deze korting! Wil jij het congres bezoeken met een collega, vriend óf andere vakidioot? Zeg het voort!

We zien je graag op 8 november!