Communicatiekring Arnhem bezoekt het Gelders Archief

19/03/2019 17:00 uur

Communicatiekring Arnhem bezoekt het Gelders Archief
Worstelen met privacy en auteursrechten. Bij het Gelders Archief weten ze er alles van. Het Archief is de klok rond bereikbaar. En één van de koplopers in de Nederlandse archiefwereld op het gebied van scanning on demand (op verzoek scans van archiefstukken leveren). Dat is waar de archivarissen in Arnhem sterk in willen zijn: digitaal en nog eens digitaal. Communicatiemensen kampen vaak met hun archief. Hoe gaan we om met foto’s en ander illustratiemateriaal? Welke informatie moeten we hoe en waar bewaren? Welke informatie hoeven we niet te bewaren en kunnen we vernietigen? Waar vinden we welke informatie? Algemeen directeur Fred van Kan, manager afdeling publiek Ilse Nagelkerke en communicatieadviseur Elio Pelzers van het Gelders Archief vertellen graag hoe dit kan. Maar ze geven ook aan welke worstelingen archivarissen zelf tegenkomen, zoals auteursrechten en privacyregels. Ze gaan met plezier in op de (archivistische) vragen en twijfels die leven bij communicatiemensen. Het Gelders Archief bevindt zich in een (zeker als je het vergelijkt met de eeuwigheid) stormachtige ontwikkeling. De organisatie zit midden midden in een overgangsfase van analoog naar digitaal. Digitale dienstverlening heeft nu en de komende jaren prioriteit. De archivarissen willen dat steeds meer mensen vinden wat ze zoeken via het internet en andere moderne media. Scanning on demand is daarbij een speerpunt. Vroeger was een archiefdienst het eindpunt voor veel documenten: een opslagplek voor historische stukken. Tegenwoordig willen archivarissen al aan het begin van het informatieproces staan. Openbaarheid en duurzaam beheer zijn centrale begrippen in het vak van de archivaris. Kijk maar eens op www.geldersarchief.nl Waarom archiveren? Archieven zijn onmisbaar voor het functioneren van de democratie. Organisaties leggen door middel van archieven verantwoording af en blijven erdoor functioneren. Archieven zijn erfgoed en essentieel voor het reconstrueren van ons verleden. Dit alles vraagt om een andere manier van communiceren dan pakweg twintig jaar geleden. Programma: 17.00  inloop met een hapje en een drankje 17.30  begin van het programma, inclusief een korte rondleiding door het archiefgebouw 19.00  einde van het programma Locatie: Gelders Archief, Westervoortsedijk 67-D, 6827 AT Arnhem. Bereikbaarheid: Zie link >> Foto: Gelders Archief. Arnhemse Gasfabriek, de GEWAB uit begin 20e eeuw.  

Digitalisering en slimme technologie | MEDIA VILLA

26/03/2019 19:30 uur

Digitalisering en slimme technologie | MEDIA VILLA
Media Villa Arnhem organiseert iedere laatste dinsdag van de maand een meetup waar ook de leden van CKA welkom zijn. Op dinsdag 26 maart is dat over het onderwerp: Digitalisering en slimme technologie, noodzakelijk voor maatschappelijke groei? Wat we doen De Amerikaanse netwerkgigant Cisco lanceerde in 2017 het investeringsprogramma Digitale Versnelling Nederland (DVN) met als doel de digitalisering van de Nederlandse economie en maatschappij te stimuleren. Cisco, de wereldwijde marktleider op het gebied van IT en netwerken is vanuit dit programma een samenwerking aangegaan met de Nederlandse overheid, het bedrijfsleven en het onderwijs. De grote vraag is of de digitalisering en inzet van slimme technologie noodzakelijk is en heeft geleid tot maatschappelijke groei? Op dinsdag 26 maart neemt Patrick Janssen van Cisco ons mee in zijn visie op de digitale transformatie van de samenleving. Welke technologische ontwikkelingen zien we op dit moment? Wat is daarvan impact op overheden, bedrijfsleven, onderwijs en zorg? Waar staat Nederland en wat betekent dit voor de toekomst van organisaties en werk? Hoe is bijvoorbeeld de marketing bij Cisco de laatste jaren veranderd en wat betekent dit voor de rol van de marketeer? In het tweede deel van de avond zullen we met elkaar in gesprek gaan over de impact van de digitale transformatie van de samenleving op uw rol in de organisatie. Of dat nu bij de overheid, het bedrijfsleven, het onderwijs of zorg is. Patrick Janssen is sinds 2012 actief bij Cisco, waarvan de laatste 6 jaar als Marketing Manager. In deze functie wss hij binnen het Nederlandse Management Team eindverantwoordelijk voor de marketingvisie, -strategie en executie van Cisco Nederland. Na zijn studie International Business and Languages aan de HAN is Patrick o.a. werkzaam geweest bij Microsoft als Product Marketing Manager en werkte hij als Channel Marketing Manager bij Ricoh. Vervolgens heeft hij zijn loopbaan voortgezet bij Symantec in de functie van Enterprise Marketing Manager en de laatste 6 jaar dus bij Cisco. Kosten? Deelname aan Media Villa Arnhem is gratis. Koffie, thee, en bitterballen betalen wij. De rest is voor eigen rekening. Het is verplicht om je te aan te melden voor de bijeenkomst via deze meetup. We hebben plek voor max. 100 deelnemers per bijeenkomst! Meld je aan via MEETUP >>

Brand management

22/05/2019 18:30 uur

Brand management
Overtoerisme, merkstrategie, place branding, merkwaarden: belangrijke thema’s binnen citybranding. Want hoe positioneer je een merk dat, in tegenstelling tot merken in het bedrijfsleven, niet ‘maakbaar’ is? Steden beconcurreren elkaar in de jacht op economisch interessante doelgroepen. Ook Den Haag wil zichzelf op de kaart zetten als dé stad voor toeristen, congressen en bedrijven. Mandy Groenewegen, Brand Manager bij The Hague & Partners, deelt op 22 mei hoe haar stad dit aanpakt. De afgelopen jaren was zij betrokken bij de ontwikkeling van de nieuwe citybranding, welke in de tweede helft van 2019 gelanceerd wordt. Tijdens onze Communicatiekring meeting deelt zij de successen en learnings die ze is tegengekomen bij de totstandkoming van het merk Den Haag. Programma: 18:30 Inloop 19:00-20:30 Presentatie en discussie 20:30 Borrel Locatie: Cafe Verheyden